2014. január 20., hétfő

Régi reklámok vs. mai reklámok 1. rész

Ezt a két részes posztot az inspirálta, hogy két hete a Facebook-on valaki említette, hogy a köztévéken azért idegesítő a filmek megszakítás nélküli vetítése, mert azalatt az 1,5-2 óra alatt nem lehet kimenni vécézni. Ez talán egyeseknek nonszensz, de szerintem csak jobban teszi a közmédia, hogy reklámot csakis két műsorszám között ad, és nem szakítják meg velük a filmeket, mert pont a sok mai reklám űzi el a legtöbb embert a tévé elöl. Ennek a két részes cikknek az első részében nagyjából megismerkedünk a magyar reklámozás történetével, valamint szó lesz arról, hogy mi az előnye és (legfőképpen) hátránya a filmek megszakításának.


A magyar reklámok rövid története

Reklámfilmek magyarországon már a '30-as években készültek. A legismertebb közölük a Macskássy Gyula, az első magyar rajzfilmes által rendezett animációs reklámok. Akkoriban nem volt tévé, így biztos filmszínházakban mutatták be őket. Az akkori reklámok lényegében 2-3 percesek is lehettek, a tévéreklámok szerencsére lerövidültek max. 1 percesekre, mint ahogy a maiak is. A lenti videón sok korabeli Macskássy reklámfilm található, de ismeretlen okból akad a videóban pár 90-es és 2000-es évekbeli reklám.



A Kádár-korszakban a tévéreklám
vetítésnek is megvolt a maga rendje.
Ma is lehetne ugyanígy.
Ugorjunk most 30 évet, a '60-as és a '70-es évekbe. Van hazánknak először egy (M1), majd '71-től két országos tévécsatornája (M2), egyre több háztartásban van tévékészülék. Az M1 és M2 a '70-es években bevezetett naponta legalább egy-három reklámblokkot, amik 5-10 vagy akár 15 perc hosszúak lehettek. Az RTV műsorújságban is megírták. Kedves gesztus volt tőlük, hogy nem a jó filmeket vagdosták velük, habár akkoriban még sokkal jobb és nézhetőbb reklámok voltak (a második részben bővebben megismerkedünk velük).
Ez így ment a 80-as években is, később már nemcsak előre megtervezett (tévéújságban is megírt) 5-10 perces blokkokban voltak reklámok, hanem egyre többször, két műsor között.
A '89-es renedszerváltozás is lehet az oka, hogy egyre több nyugati, magyarra fordított reklámokkal találkozhattunk a tévében. Ugyanabban az évben vezettek be modernebb videotechnikájú, más színvonalú, ám még mindig remek magyar reklámokat. A modernebb eljárással készült magyar reklámok leginkább műszaki cikkekről szóltak (számítástechnika, műszaki cikkek). Hagyományos stílusban készült magyar reklám még '89 és '90 között volt látható.

Ezt 1989 első felében vehették fel...



...ezt pedig vélhetően 1989 őszén. Itt még jutott a régi stílusból, de már egyre többször jelentek meg a modernebb technológiájú reklámok (Autó Piac, Microsystem) és a külföldi eredetű reklámok (Henkel, Pepsi).


1991-től még több külföldi reklám került adásba, közöttük már gyerekjátékok reklámja is. Ilyeneket eleinte a Walt Disney bemutatja reklámszünetjeiben lehetett látni. A magyar reklámok a '90-es évek elején már felhagytak a hagyományos reklámstílussal, és az akkori kornak megfelelő reklámokat készítettek.
Évről évre egyre modernebbek lettek a magyar reklámok, egyre több külföldi reklámot adtak. A '90-es évek közepén egyre több magyar csatornát indítottak a kábeltévén, amikben a műsorokat meg a filmeket már vagdalták reklámokkal. Az első ilyen csatornák voltak a TV3 és az Msat.
1997 végén jött a két, szabadon vehető kereskedelmi tévé (RTL Klub és TV2), amik az M1-re és az akkor már kódolt M2-re voltak egyre rosszabb hatással, mert a két köztévé színvonala nem tudott versenyezni a másik kettővel, és egyre kevesebben nézték őket. 1997-ben, akinek még nem volt kábeltévéje, az a két országos lefedettségű kertévén szembesült legelőször azzal, milyen érzés, ha egy jó filmet megszakítanak 5-10 perces reklámmal.




Beléptünk a 21. századba. A 2000-es években egyre modernebbek lettek a reklámok, egyre kevesebb volt már a magyar termékről szóló reklám, sokkal több külföldi dolgot reklámoztak a tévékben. A múlt évtized reklámjaiból sem volt valami sok, ami feledhetetlen lett volna. Esetleg a Sziget 2002 reklámja a Kistehénnel, vagy a Sziget 2004 reklámjai voltak még jók. Mém volt az Apa kezdődik reklámból, amiben a T-Home digitális tévéjét reklámozták. Majd többet is megtudunk a következő cikkben, aminek címe: "Régi reklámok vs. mai reklámok 2.". Most inkább annyit, hogy manapság a mai reklámokat nem sokan kedvelik, ezért amikor adnak a tévében olyanokat, akkor gyakran kénytelenek elkapcsolni. És nem szeretik, amikor sokat adnak belőlük, különösen a két kereskedelmi csatornában, ahol mindig megszakítják a műsorokat/filmeket. Igaz, hogy RTL-en meg TV2-n kívül van több kereskedelmi csatorna is (Viasat 3, AXN meg ilyenek), amikben szintén megszakítják a filmeket, de azokra sokkal kevesebb panasz van, mert azok legalább nem mindig adnak saját (mellék)termékű, népbutító, semmitmondó, amcsikat majmoló, akár a kiskorúak fejlődésére káros hatású műsort... De ez már nem ide tartozik.

A reklámszünetek előnye és hátránya

A műsorok és a filmek megszakításában lehet jó is és rossz is. A jó bennük talán az, hogy bizonyos csatornák a sok reklám bevétellel többet keresnek. Meg esetleg amit a Facebookos mondott: reklámszünet alatt jut idő kimenni vécre.
De persze idegesítőek is lehetnek: ugyanis ahogy már írtam, sokan nem szeretik a mai reklámokat a stílusuk miatt, és eltarthatnak vagy 10 percig. A másik baj a megszakítással, hogy ha egy hosszú, legalább 3 órás filmet (Gyűrűk ura, Titanic, Harry Potter) adnak este főműsoridőben, akkor a reklámok miatt túl sokáig tartanak a filmek, és nem győzik kivárni a film végét, mert elalszanak. Tehát a reklámszünetnek annyi hátránya van, ahány előnye, és annyi előnye, ahány hátránya.
Ha most a két legismertebb kertévé (RTL Klub és TV2) rövidebb reklámszünetet adna a filmek/műsorok alatt, vagy naponta pár alkalommal olyan előre megtervezett 5-10 perces blokkokban adnák (az M1 is ilyen volt a múlt században), akkor kevesebben panaszkodnának. De persze nincs mit tenni, ez van. Két kertévének ha sok reklám kell, legfeljebb nem kapcsolnak rájuk.
És végül a cikket egy hasznos tippel zárnám azoknak, akik még mindig idegesítőnek vélik a reklámmentes filmvetítést: még a film elött érdemes elrendezni a "belügyi" problémákat, aztán már nem akadály az akadálymentesség.

Ennyi volt mára. A sorozat második részében megtudjuk, mitől voltak régebben jobbak a reklámok, mi a különbség az akkori és a maiak között. További szép napot mindenkinek!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése